Hvordan skrive en kjele?

Hvordan skrive en kjele og hva er en kjele?

Vi har 5 kjeler. Kjele 1 er vannet kaldt og betyr at vi som personer er rolige. I kjele 5 koker vannet over og det renner rett og slett over for oss som personer. I en kjele 5 mister vi kontrollen over alt og tenker da som regel ikke over konsekvensene av hva vi gjør. Det er derfor viktig å kjenne når det stiger opp (blir mer og mer sint, skuffet, lei seg eller glad). Når vi har skrevet mange nok kjeler, vil vi til slutt ha lært oss hva som er riktig og hva som er feil å gjøre. Så det er viktig å skrive en kjele 1 når vi er helt rolig, kjele 2 når vi kjenner det er litt ubehagelig eller på vei opp, skrive en kjele 3 når vi kjenner at humøret begynner å stige, skrive en kjele 4 når ting holder på å gå galt (men her kan du fortsatt tenke klart og velge om det er verdt å la alt renne over) og til slutt er det viktig å skrive en kjele 5 (dette bør du gjøre når du er rolig).

Dere må skrive maaaaaaaaange kjeler for at dette skal fungere. Det eneste som funker for å bli bedre på å håndtere de negative personlighetstrekkene, tankene, følelsene og utbruddene er å skrive kjeler. Jeg har vært fly forbanna på disse kjelene, men er i dag utrolig takknemlig for de også. Jeg har gått i behandling for BPF i 1 1/2 år og dere kan tenke dere hvor mange kjeler jeg har fått skrevet på denne tiden (det er utroooolig mange). For å forandre seg selv, er det eneste som hjelper å jobbe med seg selv. Ha selvinnsikt og ta imot konstruktiv kritikk, selv om det er vondt å høre.. er det dette som må til for å endre seg selv.

Desto flere kjeler dere skriver, desto bedre blir vi på å utfordre tankene og vi vil etterhvert bli flinkere på å stoppe opp og se hva som egentlig skjer. Når vi finner ut hva som skjer, kan vi finne ut en løsning på situasjonen. Det er viktig å skrive de høye kjelene når vi er rolige. Denne kjelen under er bare et eksempel på en kjele 5 der alt renner over.

Hvis dere opplever/har opplevd lignende situasjoner, skriv de ned som jeg har gjort under. Skriv mange kjeler, til slutt sitter det i hodet og du vil bli flinkere på å håndtere problemene som oppstår.

Under Atferd bør dere være obs på Adferd 1 og 2.  Atferd 1 er IKKE bra 🙁 og atferd 2 ER BRA! <3

Et eksempel på kjele 5  (kan være svært triggende for mange)

  • Hendelse – kjæresten som jeg elsker av hele mitt hjertet slo opp.
  • Følelser – sint, lei meg, skuffa, såret og knust.
  • Fysiske fornemmelser (hvordan kjennes det ut i kroppen?, hvordan ser det ut?) – varm, klam, anspent og gråter.
  • Tanker – Jeg gir opp alt, jeg hater han/hun, jeg elsker han/hun, jeg vil at han/hun skal komme tilbake, jeg hater meg selv, hvorfor skjer dette alltid bare med meg?, hvorfor må jeg alltid ende opp alene, jeg vil dø, jeg vil selvskade. Jeg er ikke bra nok for noen.
  • Utfordring av tanker – jeg vet det er vondt nå men skal ikke gi opp. Jeg hater han/hun ikke, jeg er sint og skuffet nå og det er lov. Han/hun har valgt å gå og det kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg kan ikke overskride hans/hennes grenser, vil han/hun komme tilbake så gjør han/hun det selv. Jeg hater kanskje meg selv nå, men jeg er bra nok uansett. Han/hun var ikke den rette for meg og det finnes mange andre der ute, jeg er bare ikke klar for det enda. Dette skjer ikke alltid bare med meg, det er mange der ute som er gjennom akkurat det samme. Jeg vet at når livet er bra, er det verdt å leve. Jeg vil ikke forlate de som faktisk bryr seg om meg. Jeg er ikke alene, jeg har familie, venner, bekjente og behandlere som bryr seg om meg. Hvis jeg selvskader nå, vet jeg at jeg vil angre etterpå. Smerten er god akkurat når jeg gjør det, men når jeg har roet meg ned vil det gjøre veldig vondt og jeg lager bare enda mer trøbbel for meg selv enn før. Jeg vet at jeg er bra nok for noen og at det er noen der ute som liker meg for den jeg er.
  • Skjema (hvilke skjema var aktive under situasjonen) – forlatthet, mislykkethet, sårbar overfor skade og sykdom, ubøyelige standarder
  • Handlingstrang – stikke av, selvskade, dø og kaste ting.
  • Atferd (hva ender du opp med å gjøre?) – Atferd 1: jeg selvskadet, prøvde å ta livet mitt, stakk av, slo noen/noe og  ødla ting i huset. Atferd 2: jeg gråt, kasta puta, skrev dagbok, ringte en venn/bekjent, så på bilder av oss to og gråt enda mer, aktiv fokusendring, ringte etter hjelp enten det er familie eller legevakt og skrev KJELE når jeg hadde roet meg litt ned.
  • Hva var hjelpsomt/ikke hjelpsomt? – Atferd 1: var ikke hjelpsomt med selvmordsforsøk eller selvskading, var ikke hjelpsomt å stikke av (lagde bare problemer for meg selv og andre), var ikke hjelpsomt å ødelegge ting (det blir for dyrt i lengden) og var hvertfall ikke hjelpsomt å slå noen/noe (å slå er ikke lov).  Atferd 2: Var hjelpsomt å ringe noen, skrive ned tanker og følelser, gråte, bruke en positiv aktivitet for å endre fokus og når jeg hadde roet meg ned var det veldig hjelpsomt å skrive kjele (selv om jeg gråt samtidig).

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no