Jeg må bare lære

Fysisk aktivitet, fritid og fysisk helse – Ha det gøy!

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Hei alle sammen! Da er jeg tilbake. Først vil jeg bare takke dere alle for at dere leser på nettsiden min og hjelper meg med «kampen» om åpenhet rundt psykisk helse.

Jeg har lagt ut et innlegg på facebooksiden min tidligere der jeg har informert dere om at jeg er i en stressende periode nå før eksamen, jeg har derfor ikke tid eller krefter til så mye annet enn å fokusere på fagene for tiden. I går hadde vi visning på leiligheten vår, og jeg håper virkelig at noen kjøper den nå. I dag har jeg begynt å forberede meg litt til eksamen, og jeg kjenner at motivasjonen er ganske lav for tiden. Jeg er veldig lei av å lese, skrive og drøfte, haha.

Jeg og Christian er også på utkikk etter leilighet til høsten, siden jeg har bestemt meg for å bli i Trondheim for å studere her. Det er mange «baller i luften» for tiden, og jeg håndterer stress litt dårligere enn andre. Jeg har heldigvis blitt mye bedre på dette nå, enn det jeg var før. Før gikk jeg rett i kjelleren hvis det ble for mye for meg.

I dag tenkte jeg å gå litt videre på temaene jeg skriver om, og i dag skal det handle om fysisk aktivitet, fritid og fysisk helse.

Du vet du bruker ferdighetene fysisk aktivitet, fritid og fysisk helse når:

  • Du ønsker å ta vare på deg selv på en sunn måte.
  • Du ønsker å ta sunne valg.
  • Du begynner nå – i stedet for å vente til du føler deg klar. Du vet at inspirasjon og motivasjon ofte kommer etter at du har startet noe enn før du starter.
  • Du kan ha mye moro uten å være best.
  • Du er en aktiv del av det samfunnet du lever i.

I hele oppveksten har jeg vært med på utrolig mange forskjellige aktiviteter. Jeg har vært med på svømming, håndball, dans, fotball, turn, taekwondo og volleyball. Det er hvertfall de idrettene jeg kommer på nå i farta. Jeg har alltid likt lagidrett, men aldri funnet min faste idrett som jeg har elsket. Det jeg liker best, er svømming og volleyball og jeg har alltid tenkt at det er for seint å starte med noe sånt igjen nå. Det jeg håper på til høsten, er at det vil være noen sosiale aktiviteter der jeg skal studere.

På grunn av min psykiske tilstand, stoppa nesten all idrett opp i 8. klasse. Jeg slutta på fotball, og jeg begynte på treningsstudio. Jeg er en person som må ta trening når jeg har overskudd til det, og treningen ble veldig i perioder. Jeg har opplevd at det tar energi, det gir meg ikke energi, men for å ta vare på kroppen må jeg jo røre meg litt. På videregående fikk jeg en alvorlig depresjon, og begynte prosessen med utredning osv. Alt dette har tatt mye energi, og gjort at jeg ikke har hatt like mye tid til å ta vare på meg selv på noen plan.

For meg i dag, er det viktigste å komme meg ut på tur, gjøre noe gøy med venner, bruke kroppen på en måte at jeg ikke tenker over at jeg trener, men har det gøy. Jeg har aldri vært kjempeglad i trening, men jeg vet at dette er noe jeg må gjøre for at kroppen og hodet skal ha det bra og å være i balanse. Siden jeg har vært gjennom mye tungt og hard jobbing, må jeg i dag lære meg å akseptere at den type ADHD diagnose jeg har, gjør at jeg er mye mer sliten enn andre og at den lille energien jeg har må brukes rett og fordeles rett. Jeg er en person som gjerne gjør litt for mye av alt, fordi jeg ikke vil være den syke og svake. Jeg vil ikke være en byrde for folk, og jeg er så dritt lei av å være sliten og at jeg ikke takler like mye som mange andre. Dette er noe jeg virkelig må jobbe med framover.

Det er også viktig å gjøre ting man liker både i gode og dårlige perioder. For meg er det viktig å møte venner, være med familie, gå tur med hunden og ja.. bruke tiden min på de og det jeg er glad i. Det er viktig å ta vare på både kjæledyr, venner og familie, det kan være med på å få en bedre fysisk og mental helse. Når det kommer til kjæledyr, er det flere studier som har vist at det kan bidra til bedre fysisk og psykisk helse, og at blodtrykket går ned når man klapper en hund eller katt. Det er mye positivt med dyr, og derfor er jeg veldig glad for at jeg har hatt det store deler av livet mitt.

Lag gjerne en liste over noen aktiviteter som du kan drive med på fritiden. Sorter gjerne aktivitetene etter din interesse for hver av dem. Vurder hvor mye det vil koste deg hver gang du deltar i aktiviteten. Hva vil du trenge for å begynne?

Hvor mye tid må du sette av?

Hvilket utstyr eller materialer trenger du?

Trenger du en annen person (eller flere) til denne aktiviteten?

Det viktigste er at vi mennesker er sosiale, prater om følelser og tanker og tar vare på vår fysiske helse også. Vi trenger ikke å trene hver eneste dag, og gjerne ikke tenk på alt som trening. Tenk heller at du gjør det for å ta vare på kroppen din, og ikke minst finn noe du liker å gjøre!

En liten konklusjon

Vi trenger ikke trene hver dag, prøv å ikke tenk på alt som trening, men at vi skal ta vare på oss selv. Hvis vi tar vare på oss selv både fysisk og psykisk, klarer vi også lettere å ta vare på andre rundt oss. Hvis vi har en del å akseptere i livet, må vi jobbe med det. Den viktigste jobben jeg har i framtiden, er å akseptere meg selv som jeg er og at jeg kommer til å ha mindre energi enn mange andre. Jeg må ta hensyn til meg selv ofte, og lære meg flere teknikker for å klare dette. Hvis jeg får det vanskelig i perioder, skriver jeg alltid en kjele for å finne ut av hva årsakene til at jeg har det vondt er.

Dere trenger heller ikke å være verdensmestere i aktiviteter, det viktigste er alltid å delta og å ha det gøy! Vi voksne mennesker ler alt for lite, derfor øver jeg ofte på å oppsøke ting som får meg til å le. En god latter forlenger livet, og det er jeg sikker på at det gjør.

Jeg må bare lære meg å akseptere meg selv, like meg selv og ta hensyn til meg selv. En ting jeg alltid har vært flink til, er å ta vare på alle andre rundt meg og jeg har lett glemt meg selv. Nå må jeg jobbe med balanse.

Husk å ta vare på dere selv alle sammen!

Ta gjerne kontakt med meg her.

  • Martine-Othelie Almaas

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no