Tanker og følelser kan ikke gjøre deg noe, men det er hva du velger å gjøre med de.

Kapittel 5 – Utfordre, del 1

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Uten forandring, blir det heller ingen forandring.

Fortsettelse på selvbiografi i fem korte kapitler, av Portia Nelson

Kapittel en (distansere og observere)

«Jeg går nedover gaten, det er et dypt hull i fortauet. Jeg faller ned i det. Jeg mister alt håp… jeg er håpløs. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Det tar en evighet å finne en vei ut.»

Kapittel to (beskrive/kommunisere)

«Jeg går nedover den samme gaten, det er et dypt hull i fortauet. Jeg later som jeg ikke ser det. Jeg faller ned i det igjen. Jeg fatter ikke at jeg er her igjen. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Det tar fremdeles lang til å finne veien ut.»

Kapittel tre (utfordre)

«Jeg går nedover den samme gaten. Det er et dypt hull i fortauet. Jeg ser at det er der. Jeg faller fremdeles ned i det… det er en vane… men øynene mine er åpne. Jeg vet hvor jeg er. Jeg kan gjøre noe med det. Jeg finner raskt veien ut.»

Du vet at du bruker ferdigheten utfordre når

  • Du klarer å skille mellom tanker og atferd.
  • Du blir mindre perfeksjonist.
  • Du setter hendelser og følelser i livet ditt i perspektiv.
  • Du blir mer selvstendig og sammenligner deg mindre med andre.
  • Du tillater deg selv og feile og lærer av dine feil.
  • Du utfordrer negative tanker og tankefeller.
  • Du kan være glad i deg selv og godta deg selv.
  • Du velger å se ting i nyanser av grått og ikke svart-hvit (enten eller).
  • Du godtar at livet ikke alltid er rettferdig.
  • Du ser hva som kan være positivt ved deg selv og livet, heller enn å dvele ved det negative.

Det å utfordre tanker er virkelig ikke lett. Det er ofte veldig lett å misforstå og tro hva andre tenker (dette er feil). Det er viktig å forklare seg godt, slik at personer rundt deg ikke kan misforstå det du sier. Folk som er mer følsomme enn andre, kan lett misforstå og tro noe annet enn det som egentlig er fakta. Det er også viktig at hvis du mistolker noe eller ikke helt forstår hva andre mener, så spørr og si ifra at du ikke skjønner hva de sier eller mener. Det er også noen spørsmål i STEPPS-permen som jeg synes er veldig fine å stille seg selv i situasjoner der de dumme tankene kommer:

  • Hvilke bevis har jeg for at det jeg tenker er sant?
  • Har jeg noen tidligere erfaringer som motsier denne tanken jeg har?
  • Hva ville jeg sagt til en venn hvis han eller hun hadde denne tanken?
  • Hvis jeg hadde spurt 100 personer om de tror på den tanken jeg har, hva ville de si?
  • Hjelper denne tanken meg?
  • Kan jeg tenke annerledes om dette når jeg ikke føler meg slik som nå?
  • Når jeg følte meg slik tidligere, hva hjalp det å tanke på da?
  • Gir jeg meg skylden for noe jeg ikke har full kontroll over?

Etter dette er det viktig å beskrive! skriv ned tankene dine og presenter de gjerne for noen du stoler på og spør hva de tenker om deg og dine tanker. Tenker denne personen det samme som deg? klarer du å utfordre tankene du har? Jeg vet at det alltid finnes måter å utfordre tanker på, hvis du selv sliter med dette så spør noen som er i nærheten eller noen som du stoler på.

Det er også viktig å lytte! lytt til tilbakemeldingen du får, selv om den nødvendigvis ikke samsvarer med det du tenker, så lytt.

Til slutt, si ja til å prøve! si ja til å utfordre de negative tankene du har når folk ber deg om det. Selv om du er i dårlig humør eller tenker at alt er dritt, utfordre!

Noen tanker kan virke skumle, noen teite og noen kan du gjerne bli forbanna på, men det er bare tanker. Tanker og følelser kan ikke gjøre deg noe, det er hva du velger å gjøre med de. Hvis du sliter med å utfordre tanker, få noen til å hjelpe deg da vel. Det er alltid noen som kan hjelpe deg. Hvis du ikke tør å spørre noen du kjenner, spør meg eller snakk med en chatte-tjeneste som er på nettet, eller ring noen. Det viktigste er at du klarer å komme deg ut av et negativt tankemønster. Neste kapittel/tema jeg skal presentere blir fortsettelse på dette her, med å utfordre. Det er svært vanskelig å utfordre tanker, fordi de tar som regel så stor plass og det gjør alt så komplisert og svært utfordrende.

UTFORDRE!

Tanker og følelser kan ikke gjøre deg noe, men det er hva du velger å gjøre med de.

  • Martine-Othelie Almaas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no