Det er vanskelig å endre fokus

Kapittel 6 – Aktiv fokusendring/avledning, del 1.

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Du vet at du bruker ferdigheten aktiv fokusendring/avledning når

  • Du ber et medlem av forsterkningsteamet (dine nærmeste) om hjelp.
  • Du snakker til deg selv på en respektfull og omsorgsfull måte.
  • Du ønsker å skifte fokus.
  • Du finner en eller flere avledende aktiviteter du kan gjøre.
  • Du leser opp positive bekreftelser og oppmuntrende utsagt (fra andre og/eller fra deg selv) for deg selv.

Fortsettelse på selvbiografi i fem korte kapitler, av Portia Nelson

Kapittel en (distansere og observere)

«Jeg går nedover gaten, det er et dypt hull i fortauet. Jeg faller ned i det. Jeg mister alt håp… jeg er håpløs. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Det tar en evighet å finne en vei ut.»

Kapittel to (beskrive/kommunisere)

«Jeg går nedover den samme gaten, det er et dypt hull i fortauet. Jeg later som jeg ikke ser det. Jeg faller ned i det igjen. Jeg fatter ikke at jeg er her igjen. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Det tar fremdeles lang til å finne veien ut.»

Kapittel tre (utfordre)

«Jeg går nedover den samme gaten. Det er et dypt hull i fortauet. Jeg ser at det er der. Jeg faller fremdeles ned i det… det er en vane… men øynene mine er åpne. Jeg vet hvor jeg er. Jeg kan gjøre noe med det. Jeg finner raskt veien ut.»

Kapittel fire (Aktiv fokusendring/avledning)

«Jeg går nedover den samme gaten. Det er et dypt hull i fortauet. Jeg går rundt det. 

Hvis dere leser denne selvbiografien nøye, skjønner dere hvordan man skal jobbe seg igjennom problemene. Alle kan «ramle» litt på veien til å bli bedre, men man må aldri gi opp!

Aktiv fokusendring betyr at du selv velger å gå inn i en aktivitet som kan virke avledende for deg. For å klare dette, er det nødvendig å på forhånd vite hvilke aktiviteter som hjelper for deg, og du må da trene regelmessig på disse. Dette er også noe som gjelder alle! Det er også viktig fordi

  1. Aktiv fokusendring viser deg at du er den som bestemmer hvordan du vil oppføre deg og ikke minst hvordan du handler.
  2. Aktiv fokusendring gir deg noe annet å fokusere på når den emosjonelle intensiteten i kroppen står på som fullt, og kan gjøre at intensiteten går ned.
  3. Aktiv fokusendring minner deg på at det er mulig å kontrollere de emosjonelle svingningene og at den emosjonelle episoden (stormen) ikke kommer til å vare evig. HOLD UT!

Det som er viktig å forstå, er at vi skal aldri ta noen viktige avgjørelser i en emosjonell episode! Skriv ned en liste over ting du liker å gjøre, test ut nye ting og til slutt kan du ha dette lett tilgjengelig hvis du trenger dette.

Det kan være lurt å ta vare på de meldingene eller stundene der folk har sagt noe fint til deg, skriv det ned og hvem som sa det. Ta dette frem når ting blir vanskelig, og tankegangen blir negativ. Du kan fort glemme hvem som kanskje bryr seg eller er der for deg når stormen er som verst.

De tingene jeg liker å gjøre finner du her. Jeg ramser også opp noen aktiviteter nedenfor

  • Kjøre bil (enten alene eller med andre).
  • Lage mat.
  • Reise bort (ikke stikke fra problemene).
  • Gå på kino.
  • Skrive kjele.
  • Ringe noen/få besøk/dra på besøk
  • Kose med Hera/gå tur med Hera.
  • Lytte til rolig musikk, bølger og knitring fra peis.
  • Skrive en dagbok.
  • Lese positive bekreftelser fra andre og som jeg har skrevet selv.

I STEPPS-permen er det også eksempler på hva som kan være positive bekreftelser og oppmuntrende utsagn

  • Jeg er en person som man kan være glad i.
  • Jeg utfordrer det jeg er redd for og blir sterkere for hver dag som går.
  • Jeg lar meg selv føle det jeg føler.
  • Jeg erstatter selvødeleggende atferd med sunn atferd.
  • Jeg tar vare på meg selv på en omsorgsfull måte.
  • Jeg trives i støttende og sunne forhold.
  • Jeg roser meg selv for det jeg oppnår.
  • Jeg setter grenser i forhold til andre.
  • Jeg behandler meg selv med respekt.
  • Jeg ber andre om hjelp og støtte når jeg trenger det.

De jeg lagde for meg selv var

  • Jeg klarer å ta til meg fine ting folk sier.
  • Jeg klarer å møte opp på behandling.
  • Jeg klarer å ta buss/tog/fly alene uten at det går galt.
  • Jeg klarte å ta lappen til bil.
  • Jeg klarer å trene så ofte jeg klarer.
  • Jeg klarer å fullføre videregående.
  • Jeg klarer å fullføre det studiet jeg har tenkt, men jeg må også tenke på helsa.
  • Jeg klarer å godta situasjonen min til en viss grad (bedre enn ingenting).

Det er selvfølgelig vanskelig å endre fokus, men det er så utrolig viktig. Jeg ser nå i dag hvor mye aktiv fokusendring har betydd for meg, og jeg har funnet mange aktiviteter som fungerer for meg. Selvfølgelig er det vanskelig å tenke på alle disse aktivitetene når du er i kjele 5 (der stormen renner over), men det er her viktig å se at stormen kommer før det eksploderer. Hvis du kjenner at du har en dårlig dag/periode, aksepter det, også må du gjøre noe med det. Hva liker du å gjøre? Trenger du hvile? Trenger du å bli fysisk sliten? Trenger du å være sosial? Skriv ned alt du kan tenke deg å gjøre når ting er tungt, og ha det lett tilgjengelig i starten før dette blir automatisk.

Jeg fortalte jo i sist innlegg at jeg nå har en dårlig periode, men det jeg fokuserer på er alt jeg får til. Jeg vet at det ikke hjelper å grave seg enda lenger ned. Jeg klarer å stå opp, fikse meg, lese og skrive på fagene jeg tar, vlogge og å skrive her. Det er mye og bra nok bare det.

 

Jeg vil uansett takke alle dere som leser her inne på nettsiden min, og til dere som legger igjen kommentarer både her og på facebooksiden min. Det er også mange flotte meldinger på Psyktærlig og Psykmagasinet, og jeg setter så utrolig stor pris på dette. I dag har jeg min faste dag på Psykmagasinet, og temaet i dag er ADHD. Det blir ikke en veldig lang vloggdag i dag fordi jeg er veldig sliten for tiden, men skal prøve så godt jeg kan. Håper alle dere har en fin dag og en fin uke! I morgen etter behandling, drar jeg og Christian på hytta hans for å slappe av der. Christian opererte nesa si på mandag (neseskilleveggen), så vi er begge slitne og trenger ro og fred. På søndag skal vi feire bursdagen til mamma med den nærmeste familien, noe jeg virkelig ser fram til. Er det noe jeg liker godt, så er det å være med familie. Selv om det ikke bare er vår «ekte» familie, så er vi alle en «familie» for meg.

I dag har jeg jobba en del med powerpointen som jeg og Vilde (styrelederen i MHU) skal bruke på foredraget vi skal ha sammen. Jeg har også jobbet med min egen powerpoint som jeg skal bruke når jeg skal ha foredrag alene. Jeg har jo skrevet her inne også + at jeg snart skal snappe litt, også skal jeg jo selvfølgelig jobbe litt videre med psykologi 2 og sosialkunnskap. Siden jeg ikke går på skole nå, så går tiden så ekstremt fort for meg, og jeg skulle helst hatt enda lengre tid å lese på. Heldigvis har jeg kommet langt i pensum, og tror og håper at dette skal gå greit.

Jeg har også begynt å komme litt i balanse med maten igjen, og dette er deilig. Nå kjenner jeg ikke på det samme presset som jeg gjorde før jul og i jula. Jeg har fått beskjed om å finne en fin balanse med alt jeg gjør, og håper jeg kan ha litt energi til å trene litt senere i dag.

For å bytte litt tema, haha. Så kjøpte jeg meg et pannebånd med lys på for ikke så lenge siden. Dette kjøpte jeg på Enklere Liv og jeg er veldig fornøyd med kjøpet. Det har 3 forskjellige lysstyrker i hvit lys, og kan i tillegg lyse blinkende rødt, så dette er fint å bruke på kveldsturene jeg går med Hera. Det kan jeg virkelig anbefale hvis du vil ha et pannebånd og i tillegg en hodelykt. Denne lykta kan du lade gjennom USB-inngang, og pannebåndet kan også brukes uten selve lykta. Du får også dette i lue, så du kan bestemme om du vil ha lue eller pannebånd.

Ha en fin dag og helg alle sammen, også håper jeg flest mulig av dere følger meg på Psykmagasinet sin Snapchat i dag. Stor klem fra meg!

  • Martine-Othelie Almaas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no