Andre eksamen

Hei og god mandag alle sammen! Da er det ny uke og en ny eksamen som står for tur hos meg. Det gikk helt greit uka som var, jeg vet jo ingenting enda så klart og det tar ca. tre uker før jeg får svaret på den. 

På onsdag har jeg eksamen i BULL, som handler om barns utvikling, lek og læring og jeg bruker dagen i dag og i morgen til å lese. Det er mye å kunne, så har skrevet ut alt jeg har skrevet for å kunne se det fysisk på ark, for det hjelper meg til å lage bilder i hodet om hva som stod hvor. Jeg har også skrevet det viktigste for hånd, slik at jeg kanskje lærer enda mer. Det er jo forsket på at hvis man skriver for hånd, er det også lettere å huske hva du har skrevet, derfor har jeg valgt å gjøre det sånn. 

Eksamenstiden er nok stressende for alle mennesker, men noen er jo mer stressa enn andre og jeg er og har vært en av disse i alle år. Heldigvis har jeg funnet mine metoder for å ikke handle destruktivt i slike perioder. Jeg prøver å gjøre aktiviteter/hobbyer innimellom som får meg til å koble 100% av, og det hjelper stort! Det er så lett for meg hvis jeg kun sitter å ser på tv, at jeg kommer på noe jeg skulle gjort eller lest på, derfor må jeg gjøre noe som får meg til å tenke på noe helt annet. 

I helga var jeg på bursdag til bestemor, og da fikk jeg virkelig kobla ut. Jeg skal også på spinning i morgen og det gjør jeg for å få tankene et annet sted. Jeg blir veldig oppslukt i det jeg holder på med i eksamenstiden, og dette er derfor helt avgjørende for meg for å kunne prestere så godt jeg kan. Det er også noe som er viktig for meg, og det er å gjøre så godt jeg kan og det er bra nok! Dette gjelder deg også.

Jeg har også møtt veggen et par ganger allerede, men jeg har heldigvis klart å grått ut alle følelser og tanker og kommet meg opp igjen etter dette. Det er så utrolig viktig når man kjenner på tunge følelser og tanker at man lar de komme og slipper de ut. Det hjelper INGEN at jeg eller du holder slike ting inne. For en dag kommer de ut uansett og det kan bli enda verre enn det hadde blitt hvis du slapp de ut når du trengte det med en gang.

Husk å ta vare på dere selv, så skal jeg prøve å ta vare på meg selv så godt jeg kan også. Det viktigste man kan gjøre i slike perioder, det gjelder ikke bare eksamen men i jobbsammenheng eller hverdagen generelt, er å kommunisere! Kommuniser med de rundt deg m hvordan du har det, og si ifra om det er noe de rundt kan hjelpe deg med. Det er ingen skam i å spørre om hjelp, det er ikke en svak ting å gjør, men det tyder på at du er en ærlig og lojal person. Jeg får det så godt inni meg når de rundt meg spør meg om hjelp og trøst, det får meg til å føle at personen (ene) stoler på meg og virkelig vil ha meg som en av sine nære og kjære. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste å bruke de rundt deg, og ikke minst finne på ting som gjør at du kan koble 100% av, ikke 98%! 

Ønsker dere alle en flott uke! Stor klem fra meg <3 

  • Martine–Othelie Almaas 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no