Mitt forhold til mat, kropp og vekt

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Spise- og soveatferd

Du vet at du bruker sunn spise- og soveatferd når du:

  • Spiser regelmessig og balanserte måltider.
  • Ser på det å spise som en helsebringende og behagelig aktivitet.
  • Har en plan for når du skal sove og når du skal stå opp.
  • Føler at du har kontroll over sove- og spiseatferden din.

Alle mennesker trenger mat og dette er for å få energi. Når spiseatferden er ute av balanse, har dette skadelige virkninger på kroppen (den fysiske helsa vår) og på hjernen (den mentale helsa vår).

Dårlige matvaner kan ha følgende fysiske konsekvenser:

  • Overvekt.
  • Anemi (blodmangel).
  • Mangel på vitaminer og mineraler.
  • Diabetes og andre problemer med blodsukkeret.
  • Høyt kolesterol eller andre problemer med blodfettet.
  • Bulimi eller overspising.
  • Anoreksi.

Kan også ha følgende psykiske/sosiale konsekvenser:

  • Dårlig selvbilde.
  • Vansker i relasjoner til andre.
  • Forvrengt kroppsbilde.
  • Vansker med seksualitet.
  • Sosial isolasjon.
  • Selv-hat.
  • Skyld- og skamfølelse.

Usunne matvaner er med på å forsterke følelsesregisteret og kan gjøre at problemene blir enda større enn de kanskje har vært tidligere. Det er mange som bruker mat for å regulere følelser eller som selvdestruktiv atferd, for å føle seg litt bedre (tror de). Det er mange som hopper over måltider for å unngå å spise noe usunt, eller at de legger mer vekt på alt annet enn seg selv. Dette kan øke sulten og føre til overspising, eller til svakhet og konsentrasjonsvansker. Hvis du har behov for å gå ned i vekt, ta kontakt med legen din slik at dere blir enige om hva som må gjøres. For å gå ned i vekt er det viktig med regelmessige måltider, og et sunt og variert kosthold. Hvis man sliter med å ikke vil spise fordi de tror de er feite eller sliter med selvbilde sitt, må vi ta kontakt med noen rundt oss eller en lege. Uansett hvilke tanker vi sitter med som påvirker oss negativt, bør vi snakke med noen andre om. Å be om hjelp skal vi ikke skamme oss over. Alle trenger hjelp i løpet av livet, det er derfor viktig å akseptere at dette er lov og greit.

Jeg sleit veldig med overspising i min depresjonsfase, og kosthold har vært vanskelig for min del. Før jul i fjor, sleit jeg veldig med maten og vekten. Jeg gikk på vekta nesten hver dag, og ble helt gal til slutt. Jeg trøstespiste en dag hvis jeg ikke så at jeg hadde gått ned, og dagen etter straffa jeg meg selv fordi jeg hadde dårlig samvittighet. Dette var virkelig ikke bra, og jeg måtte gjøre noe med dette raskt. Jeg tok kontakt med behandleren min og mamma, og vi avtalte en samtale sammen alle tre. Vi fikk da snakka ut om ting, og prøvd ut en plan for jula og tiden framover. Nå i dag har jeg det mye bedre, men tankene mine er der fortsatt og jeg sliter litt med maten enda. Hvis en dag går dårlig og jeg føler jeg kanskje ikke har fått gjort alt jeg har planlagt, kan jeg få dårlig samvittighet og kanskje spise litt ekstra. Men det som vi har funnet ut, er at hvis jeg går litt ut av sporet innimellom, så skal jeg bare hente meg inn dagen etter. Det blir ikke verdens undergang av at jeg kanskje sklir ut litt en dag. Det viktigste er å klare å hente seg selv inn på sportet igjen. Det er også viktig for meg å se om jeg spiser for lite også, det er viktig med normale mengder og kanskje gå igjennom hva man spiser hver dag. Dette gjør at jeg får en oversikt over det jeg spiser og hvor mye.

Det kan være lurt å skrive ned hva du spiser, og hvor mye på et ark eller telefonen. Det som er viktig her, er og ikke bli for opphengt i alt. Men det å få en viss oversikt over hva inntaket er, er lurt – enten det er for mye eller for lite mat.

Normale/sunne spisevaner

Hva er det?

  • Spiser når du er sulten.
  • Spiser noe du liker.
  • Gjør sunne valg.
  • Spiser mer noen ganger.
  • Spiser mindre noen ganger.
  • Stoler på kroppens matlyst.
  • Det hjelper deg å vokse.
  • Fleksible/varierte måltider.
  • At det gir deg glede og energi. Energi inn = energi ut!

Hva er det ikke?

  • Hopper over måltider når du er sulten.
  • Ikke spiser dessert eller brød.
  • Bare spiser salat eller potetgull.
  • Alltid være skrubbsulten.
  • Alltid spise for mye.
  • Samme mat hver dag.
  • Noe du engster deg over.
  • Gjør deg tykk.
  • Legger på deg.

Her kan det da være lurt å ha kontakt med fastlegen eller noen andre nære relasjoner. Dette er viktig fordi du da kan få hjelp på veien, og kanskje få skrevet en liste over ting du liker. Når du da finner en liste over ting du liker, kan du sette opp forslag til hva du kan spise til de ulike måltidene. Dette å planlegge måltider og hva du kan spise, kan hjelpe deg på balansen. Ved å spise rundt samme tid hver dag, skaper en strukturert hverdag og kroppen og du får en bra rutine. Dette kan også gjøre det enklere å håndtere sårbarheten og følelsene vi har.

Mange vet jo sikkert, at hvis vi ikke spiser og f.eks. begynner å krangle med noen, går dette som regel ikke særlig bra. For å da takle hverdagsproblemer, er det derfor viktig med et sunt og balansert kosthold. Bilde under viser den dagboken vi kunne bruke i behandling for å notere alt som handlet om mat. Når det gjelder punkt nummer 4, så er det hvor i kjelemodellen dere er – altså om dere er i kjele 1, 2, 3, 4 eller 5. Det kan også være lurt å finne ut når spiseatferden eventuelt ikke er helt normal. Er det når du kjeder deg? Føler deg ensom? Føler skyld? Er nervøs eller stressa? Alle disse punktene er viktige å notere deg, slik at du får en oversikt over et mønster av de følelsene som kan trigge spiseatferden din.

Når det kommer til søvnatferd, tenkte jeg å ta dette neste gang.

En liten konklusjon. Jeg har slitt en del med mat og vekt, med tanke på mitt eget selvbilde en stund og det er veldig kjipt. Jeg har heldigvis kommet meg mye lenger nå i dag, men tankene om meg selv og hvordan mitt forhold til mat og vekt er, er fortsatt en god del til stede i hode mitt. Men jeg bruker kjelemodellen ofte og dette er da i hode, fordi jeg har skrevet så mange kjeler at dette sitter automatisk. Hvis jeg trenger hjelp til å utfordre tanker, så ber jeg om hjelp. Mitt forhold til mat, kropp og vekt er mye bedre nå, men jeg har fortsatt en vei å gå og det vanskeligste jeg gjør, er å akseptere meg selv 100% for den jeg er og hvordan jeg ser ut.

Hva har skjedd siden sist? Hva skal jeg i helgen?

Forrige helg ble det både langrenn og snøscooterkjøring. Vi hadde en utrolig fin helg på hytta, og det er så viktig at jeg og Christian også får tid alene. Vi er jo en del sammen generelt også, men det er ofte ikke alene. Siden jeg også blir veldig fort sliten og er mye sliten, er det godt å bare kunne dra bort en stund kun vi to. Hytta til Christian ligger i Sverige og på fjellet. Det er derfor mye snø der nå, og det er et stort pluss for en som elsker å kjøre snøscooter. Jeg er ikke så gira på det, men jeg blir jo med. Dere ser jo på bildene under at turer med snøscooter kan være verdt det. Jeg elsker flotte utsikter, hav og fjell.

I kveld skal jeg på kino med Maren, vi skal se mamma mia filmen som de viser her i Trondheim med sing-along. Jeg elsker å synge og å se mamma mia, og jeg er jo utrolig glad i Maren (en av mine beste venner), så den opplevelsen tror jeg blir bra. Etter filmen kjører vi til Levanger for å være der i helga. I morgen skal jeg prøve de nye slalomskiene mine for første gang, og jeg grugleder meg litt. Det begynner å bli noen år siden jeg sto på slalom, men jeg tror det blir gøy. Helga skal også brukes til å slappe av.

Jeg og Marius (styrelederen i Mental Helse Ungdom Trondheim), holdt foredrag for 10.trinn ved Lade Skole i går og det var veldig spennende, lærerikt og ikke minst en opptur for de fleste (håper jeg, haha). Det var hvertfall interessant for lærere og forhåpentligvis noen elever også. Dette er uansett fine erfaringer for oss å ta med videre i livet.

Jeg og Guro var også på møte med fylkeskommunen i går, vi to er da representanter og styremedlemmer i Mental Helse Ungdom Trondheim. Så dagen i går var slitsom, men på en god måte, lærerik, spennende, morsom og veldig givende. Jeg blir jo så klart veldig sliten etter en sånn dag, og jeg fikk ikke slappa av så veldig mye før kvelden kom heller. Jeg sliter nemlig veldig med menssmerter, og dette har jeg slitt med helt siden jeg finn menstrasjon. Jeg har prøvd prevensjonsmidler, men dette har ikke vært helt suksess. Jeg måtte slutte på p-piller, fordi jeg fikk mensen hele tiden, og jeg hoppa over hver menstrasjon som beskjed fra lege. Pillene var ikke sterke nok, så jeg måtte da til gynekolog for å snakke om denne problematikken, jeg fikk da beskjed om å begynne på p sprøyte – som er det sterkeste prevensjonsmidlet jeg kunne få tak i. Dette har fungert ganske greit i ca ett år, men jeg har hatt en del smerter selv om jeg ikke har hatt blødninger og dette skjedde også i går kveld. Jeg fikk så sterke smerter som jeg bruker å få under menstrasjon, uten å blø. Jeg prøvde å ta litt mildere smertestillende før jeg eventuelt måtte gå over på min “reserveløsning”, som er paralgin forte. Jeg måtte til slutt gå over til det siste, fordi smertene bare ble sterkere og sterkere. Jeg hadde smerter i ca 3 timer, til slutt orka jeg ikke mer, så jeg måtte ta dette for å kunne sove.  Jeg har derfor tatt kontakt med legen min, og skal få en ny time hos han for en videre sjekk og planlegging.

Jeg har også opplevd en del bivirkninger ved prevensjonsmidler og spesielt p sprøyta, så håper å kunne finne noe annet. Hvis ikke, må jeg bare være vant til å ha sterke smertestillende tilgjengelig når jeg både får menstrasjon og eggløsning, men det er veldig kjipt. Tenkte å skrive et lite innlegg om dette og helsa mi generelt litt senere.

Håper å få en fin helg uten smerter hvertfall, haha og heller med kos og hygge. Jeg gleder meg hvertfall til å kjøre slalom, være med familien og Christian og bare slappe av å nyte helgen.

Hva skal du i helgen?

  • Martine-Othelie Almaas

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no