Håndtere jula

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Hei alle sammen!

Da er det endelig juleferie for min del, og det har jeg hatt siden torsdag 13.12.18. Det er superdeilig med ferie nå, og i morgen reiser jeg til Drammen til pappa og familien min der. Jeg skal feire jul med pappa og de tre søsknene mine jeg har der. Dette blir første jula der alle vi søsknene er samla, og derfor gleder jeg meg ekstra mye til julaften i år. Det handler ikke om hvor mange pakker vi får eller hvor mye mat som skal på bordet, men at alle vi møtes og skal ha en hyggelig kveld og hyggelige dager sammen, før jeg reiser hjem til Trondheim tredje juledag.

Denne uka har jeg hatt litt selvpleie og fokus på ting jeg trenger og ønsker å gi meg selv til jul. Derfor satte jeg på vippeextensions på mandag, var til kiropraktor i går (tirsdag) og til frisøren i dag (torsdag). Jeg har stripa håret, klippa meg og farga øyebryna mine i dag, så nå er jeg veldig fornøyd og klar for julefeiring. Men dette handler ikke om at jeg skal ha så så mye penger eller se så så bra ut, dette handler rett og slett om meg selv og hva jeg vil gi meg selv i julegave. Jeg er ferdig med første semester på studiet, og har bestått veldig bra. Jeg har bestått alle arbeidskrav og fikk B på eksamen, så jeg har ingenting å klage på. Jeg har også tatt min siste dose av HPV vaksina i dag, så nå er jeg endelig ferdig med det også.

Jeg har også vært på DDE julekonsert med familien og familien til Christian, og det var veldig koselig!

Jeg har også fått baka litt til jul sammen med gode venner.

Det er dessverre også slik at ikke alle gleder seg til jul, og i den forbindelse ønsker jeg å skrive litt om hva som står i den behandlingspermen jeg brukte i STEPPS, og litt om hva jeg tenker og mener i forbindelse med dette. Høytider og ferier er veldig stressende for mange, og kan gjerne påvirke oss både positivt og negativt. Noen sliter med ekstra mye alkohol i hjemmene, vold eller andre negative ting. Alt dette stresset kan komme av ulike opplevelser og hendelser, og dette kan gjerne være besøkende, forpliktelser eller fantasier.

Det er som sagt mye som kan påvirke at jula og høytider/ferier generelt er stress for mange, men det mange ikke tenker over er at man faktisk kan risikere å være mer sliten etter jula enn før. Det skal handles gaver, handles mat, pyntes og planlegges fra alle kanter, og man glemmer til slutt å ta seg tid til seg selv og hvile. De fleste skal gjerne ha mye besøk av både venner og familie, dette kan jo være positivt for mange, men kan også være negativt med at man aldri får den egentiden man kanskje trenger, og dette kan skape negative situasjoner eller tanker hos den ene eller den andre. Man føler kanskje ikke at badet er ledig når man trenger det, eller at doen alltid er opptatt når du må på do, eller at noen har spist opp det man hadde spart på i skapet, fordi vedkommende ikke visste at det var ditt. Jeg vet at dette kanskje høres vell teit ut, men dette er noe som er veldig vanlige følelser hos mange. Det kan derfor også bli mye krangling og uenigheter i høytidene.

Man skal også forplikte seg til mye, tror hvertfall mange. Det kan handle om at man kanskje ikke har så mye penger dette året, og allikevel må handle inn gaver, dette kan være vanskelig og en ekstra bekymring, det kan handle om at man føler at man må delta på alt av arrangement og sammenkomster, og dette sliter oss også gjerne ut. Dette handler også gjerne om at du tror folk forventer ting av deg, men det kan faktisk også være tilfellet at noen sier at de forventer at du kommer osv. Da gjelder det å være klar på at de rundt deg ikke alltid kan forvente alt hele tiden, det gjelder å ha klare grenser til seg selv, men også til andre rundt seg.

Dette med fantasi handler om at mange tror at høytidene alltid skal være “perfekte”, at alt skal være helt tipp topp, men dette er feil. Vi ser reklamer på tv, blader og filmer om at alt skal være så fint og flott, og kanskje vi hører at venninna skal pynte hele huset og i tillegg ha besøk hele jula, dette kan ødelegge mange og øke den emosjonelle intensiteten vår (altså følelsene våre og kjelene våre. Noe som kan gjøre jula og høytidene ganske frustrerende, stressende og egentlig ganske uhyggelige for mange.

  • Kilde: Steppspermen

MEN! Ikke la alt presset utenfra ta styringen over deg, ditt og dine. Still deg gjerne spørsmål underveis i jula.. Har du merket noe økt intensitet i dag eller de siste dagene? Hvorfor? Hva skjedde? Hva tenkte du? Hva gjorde du (var det hjelpsomt)? Og til slutt må du utfordre de eventuelle negative tankene og handlingene dine, og tenke over hva du eventuelt kan gjøre bedre neste gang. Har du gjort noe bra, ros deg selv for det! Satte du grenser til deg selv eller andre, ros deg selv for det! Tenk gjerne gjennom hva som kan være årsaken til at du eventuelt ble litt irritert, sint, skuffa eller lei deg. Snakk med de rundt deg om det, og få den eventuelle frustrasjonen ut av hodet og kroppen, slik at du slipper å bygge opp en stor storm av følelser og tanker, det fører aldri til noe godt.

Finn ut hva som kan gjøre deg litt ekstra følsom, hvilke personer som eventuelt gjør deg ekstra følsom eller spesifikke situasjoner, og gjerne unngå dette så godt du kan hvertfall. Det kommer helt an på situasjonen hvor mye man skal unngå, men dette må man vurdere selv eller rådføre seg med andre om. Noen kameler må vi faktisk “svelge” for at livet skal gå videre.

Spør gjerne deg selv hva som hjelper deg på andre tanker, og fokuser på ting du liker og mestrer. Vær med folk du trives med, og er du ikke så glad i jula, nei da gjør du det beste ut av den som den er. Du trenger ikke å pynte, ha masse mat eller ha besøk hele tiden. Gjør det som føles best og rett for deg, og husk å ta vare på deg selv oppi alt! Husk at du også kan følge psyktaerlig og psykmagasinet på Snapchat, der er vi pålogga for å kunne tipse og råde dere alle, eller bare snakke sammen. Det finnes også ulike plattformer (både anonyme og ikke) dere kan bruke for å snakke med noen om ting blir vanskelig, og dette sier jeg ikke bare til dere unge lesere, men dette er for dere alle! Her har dere noen sider:

Til slutt vil jeg bare ønske dere alle en strålende juleferie, fin desember og godt nytt år! Jeg blir nok ikke å skrive så mye her inne nå i jula, men bilder fra høytiden min vil nok komme når alt av julefeiring og nyttårsfeiring er overstått. Den 2 januar starter jeg i praksis igjen, og blir ekstremt mye opptatt i mange uker da, men skal prøve så godt jeg kan å oppdatere siden min. Det er utrolig deilig for meg å skrive her inne også, fordi jeg får lufta tankene mine litt, og bare skrevet akkurat det jeg har lyst til å skrive der og da. Det er aldri planlagt hva jeg skal skrive, og det er så utrolig deilig.

God jul og godt nytt år til dere alle! Og stor klem fra meg til deg <3

  • Martine-Othelie Almaas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no