Håndtere relasjoner

Relasjonshåndtering – Del 1, interpersonlig effektivitet 

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Du vet at du bruker ferdigheten «Relasjonshåndtering» når:

  • Du har glede av gode og gjensidige forhold til andre.
  • Du kommuniserer bedre med familie, venner og kollegaer.
  • Du er bestemt og tydelig, i stedet for å være aggressiv eller passiv.
  • Du er villig til å jobbe deg gjennom konflikter på en positiv måte.
  • Du setter og ivaretar sunne grenser til andre.
  • Du setter grenser for andre.
  • Du bryter ut av negative eller skadelige relasjoner og situasjoner.
  • Du ikke lenger gjør deg selv ansvarlig for andres følelser.
  • Du forstår at du ikke kan forvente at andre leser tankene dine eller gjetter hva du trenger. For å gjøre det enklere for dem, ber du om det du trenger. SNAKK!

Det er utrolig mange som sliter med å forholde seg til andre mennesker rundt seg, og det er veldig mange som ikke er klar over at de har et nært forhold til «giftige» relasjoner eller at man selv kan være den «giftige». Jeg har selv erfart begge disse situasjonene. På grunn av de utfordringene jeg har hatt, så sleit jeg veldig mye med relasjoner. Det var vanskelig for meg å stole på folk, fordi jeg har erfart mange ganger at mange «venner» ikke var til å stole på. Jeg har blitt svikta mange ganger, og derfor mista mye tillit til folk rundt meg. Jeg har derfor hatt vansker med å skaffe meg nye venner i oppveksten, fordi det har blitt den samme sirkelen. Jeg har vært «flink» til å søke etter personer som ikke var bra for meg, og kom derfor lett i diskusjoner med andre og det ble bare rot hver eneste gang.

Jeg har også hatt et behov for å føle meg som en del av «gjengen», pga de utfordringene jeg har hatt, og dette skyldes nok at jeg ville kompensere med alt det negative som skjedde. Det jeg heldigvis erfarte til slutt, og som jeg lever for i dag, er at alle kan ikke like alle, og så lenge jeg tar tak i meg selv og jobber med det, så er det bra nok. Jeg trenger ikke tusen venner for å ha det bra, for meg er det viktigst å ta vare på de få og gode vennene jeg har. Det er også vanskelig i en travel hverdag og ta vare på alle sammen, derfor synes jeg det er fint å ha få som jeg heller kan pleie ekstra godt når jeg har energi og overskudd til det. Det viktigste for meg er å ha nære og gode relasjoner rundt meg, og det siste jeg trenger er folk som tapper energi fra meg.
Dette er noe jeg virkelig er glad for at jeg lærte i behandling. Relasjoner var så utrolig utfordrende for meg, at det skapte mer vondt enn godt i mange tilfeller. Dette gjaldt særlig i kjæresteforhold, men også hos venner (ikke så mye, men litt) og hos nærmeste familie.

Heldigvis er ikke dette et problem i dag for min del, men det kan være mange av dere som kan slite med akkurat dette. Derfor tenkte jeg det var viktig å ta dette temaet nå. Det er mange som har begynt på studier, ny skole, ny jobb og kanskje har møtt nye bekjentskaper uansett. Det er derfor viktig å bli klar over hvordan man er som person, lytte til hva andre sier om deg og virkelig sette seg ned og lage mål for hvordan man vil endre seg som relasjon og person.

Det jeg sleit med var, dårlig identitetsfølelse eller selvbilde, sleit med å sette grenser til meg selv og andre, jeg tenkte mye negativt om meg selv, jeg hadde for høye forventninger til meg selv, jeg kunne hoppe fort inn i relasjoner og bli for nært innpå for fort, og dette kunne både gjøre meg og andre «vondt», og til slutt sleit jeg veldig mye med tillit og det med å stole på andre. Det siste punktet handler om at jeg har erfart å miste venner fordi de ikke har vært ekte venner, og det gjorde at jeg ikke klarte å stole på de nye vennene jeg fikk. Jeg har alltid også vært veldig dumsnill, og med det mener jeg at jeg alltid sa ja, jeg trodde «vennene» faktisk var mine beste venner, og jeg ble alltid venner med folk som var flinke til å manipulere om at alt var min feil. Så jeg ga alltid meg selv skylden for ting jeg ikke hadde gjort, og lot andre bruke dette imot meg.

Jeg har også en veldig sterk personlighet, og med det mener jeg at jeg er veldig direkte, samtidig som jeg nå i dag har en fin balanse på dette, men som var en utfordring tidligere. Jeg kunne si ting jeg ikke mente fordi jeg var så lei meg eller såra, og dette gjorde jo alltid ting verre. Jeg hadde vansker med å la andre sette grenser, jeg buste gjerne inn med kommentarer og ville trenge inn mine tanker og følelser til den andre, når den andre hadde sagt «nå er det nok, jeg trenger en pause». Det har også handlet om at jeg har tenkt at alle andre vet hva jeg tenker og føler, og jeg har derfor forventa at de nære rundt meg har skulle forstå når jeg har det kjipt og ikke. Jeg har også vært og er i dag en veldig følsom person, og før brukte jeg alt for mye energi på andre. Jeg ville jo bare være en god venn, men en plass går faktisk grensa. Det jeg ikke var klar over, var at all den omsorgen jeg ga andre, tok energi og krefter fra meg og gjorde meg syk. Jeg tok nemlig ikke vare på meg selv oppi alt. Noe som er utrolig viktig både for en selv og ikke minst de rundt.

Oppgave til deg!

Tenk gjennom de ulike relasjonene du har, og prøv å besvare de spørsmålene jeg ramser opp nå så godt du kan. Disse spørsmålene er fra behandlingen og er utrolig viktige å tenke over!

  • Er dette en sunn relasjon for meg? hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er det gjensidig respekt i denne relasjonen? Får jeg like mye tilbake?
  • Bidrar relasjonen til et positivt selvbilde for personene som er involvert/meg?
  • Hvordan er balansen mellom å gi og ta i relasjonene mine?
  • Kan jeg eventuelt utarbeide en plan med den andre personen, for å unngå eller minimere problemer som kan forsterkes av følelsene mine? (kan du finne ut av dette med personen? og du må fortelle hvordan du har det/reagerer på problemene).

Hvis det viser seg at personen du har vansker med ikke er villig til å endre seg, er det faktisk ikke ditt ansvar å gjøre noe mer med dette. Du har hvertfall sagt ifra, og kommet med et forslag til hva som kan gjøres, men du kan ikke endre en person. Da er det viktig å tenke om denne relasjonen faktisk er verdt å ta vare på, eller ikke.

Her er det viktig å ta et skritt tilbake og observere/distansere, beskrive/kommunisere, håndtere sårbarheten din på en god måte slik at du takler situasjonen, gjerne gi personen et valg om hva som skal skje, og eventuelt avtale et nytt møte eller bli enige om hvordan ting skal bli/gjøres.

På bilde under ser dere en liste over tegn på hva som kan være en skadelig relasjon, og hvordan personer som gjerne har skadelige relasjoner kan være.

Bildet kan inneholde: tekst

Husk! Lytt til hva andre sier, men lytt også til deg selv! Du kan velge å ikke ta imot konstruktiv kritikk (men det er veldig lurt), du kan ikke forandre andre, og du bør virkelig gå gjennom de relasjonene du har og finne ut om disse er bra eller ikke. Når det gjelder å gi konstruktiv kritikk til andre, trå varsomt! Ikke angrip personen, men ta det opp på en ordentlig måte og la det bli en samtale og ikke en diskusjon. Gjerne forbered mottakeren på hva som kan komme, så personen ikke føler et personangrep osv.

Til slutt vil jeg bare si at dere må ta vare på dere selv og andre, og for å få det bedre med dere selv, er det viktigste du kan gjøre å gå gjennom de ulike relasjonene du har, og finne ut om denne/disse er bra for deg. For å kunne få en bedre hverdag og føle seg bedre, er det viktigste å ha sunne og gode relasjoner som kan være med på å bygge deg opp og gi deg energi! Slik som Hera (hunden min hjelper meg, haha).

  • Martine-Othelie Almaas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no