Har du noen mål i livet?

Tirsdag 27.02.2018 – Gratulerer med dagen morfar!

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Jeg beklager veldig at jeg ikke rakk å skrive to innlegg forrige uke, men jeg har så mye å tenke på og jeg er i tillegg veldig sliten for tiden. Jeg måtte også lade opp energi til helga som var, da feira vi bursdagen til en av mine beste venner – Marit. Det var kjempehyggelig og jeg fikk møtt noen som jeg ikke har sett på veldig lenge, så det var koselig. Jeg må også konsentrere meg på å få lest ferdig på fagene jeg tar, derfor blir det litt lite skriving her. Håper virkelig at dere har forståelse for dette og at dere fortsatt vil lese her uansett når innleggene blir publisert. I dag er jeg på besøk til mimmi og morfar for å feire morfar – han har bursdag i dag. Blir god middag og kaker her i dag.

Bilder fra bursdagen i helgen.

Jeg tenkte jeg skulle vise dere den atferdstesten jeg snakka om sist, som jeg måtte ta i behandling. Denne testen kunne hjelpe meg å finne ut hvilke atferdsområder som kunne være nyttige for meg å fokusere på. Jeg har ikke lov å dele hele tester fra behandlingen, derfor forklarer jeg heller litt rundt de og denne.

Den første kategorien jeg måtte svare på handlet om hva jeg tenkte om selvdestruktiv atferd, om jeg var redd for å bli forlatt, om jeg hadde vansker med å holde på venner – rett og slett relasjoner. Der fikk jeg en ganske høy skår Neste handlet om mat, så om mitt forhold til egen kropp (om jeg skadet meg selv med vilje, ikke tok vare på kroppen min osv), neste var søvn, så trening, så hvordan fysisk helse var for meg (om jeg gikk til lege, om jeg var i dårlig form (sliten), så ble det aktiviteter (om jeg gjorde ting jeg likte, om jeg fikk skyldfølelse om jeg satt meg selv foran andre) og til slutt var det litt om økonomi (noe som jeg ikke sleit eller sliter noe særlig med). Men på grunn av min ADHD kunne jeg noen ganger handle ting som jeg egentlig ikke trengte der og da, og dette kunne noen ganger bli et problem.

De områdene jeg da skåra høyest på var relasjoner, fritid og søvn. Selv om jeg sleit med selvskading, så var ikke de utsagnene jeg fikk så veldig relevante for meg der og da.

Det jeg skreiv om ovenfor er mer for at dere skal få litt innsikt i hva jeg faktisk holdt på med i behandling, og det å bli bevisst alt man gjør og sier – det er vanskelig. Det var veldig tungt og hardt å jobbe med seg selv. Jeg har sagt det før, men jeg sier det også igjen “det hardeste jeg noen gang har gjort, er å jobbe med meg selv. Det å møte seg selv i døra, er det vanskeligste jeg har gjort”.

Jeg tenkte å hoppe litt inn på nytt tema nå. Håper dere klarer å henge med, også må dere bare spørre hvis det er noe dere lurer på. Jeg fikk faktisk en mail for en stund siden, der en barnevernstudent ville ha mer informasjon om “skjema”. Jeg synes det er så gøy at dere engasjerer dere og virkelig prøver å sette dere inn i det jeg skriver om. Jeg snakker jo også om disse temaene på de snapchatkontoene jeg vlogger for, og det var der hun hadde sett meg. Dette med skjema er utrolig viktig og interessant på samme tid. Alle vi mennesker har skjema i personligheten og for meg, så var det viktig å finne ut hvilke som var sterkest hos meg. Ved å finne ut dette, kunne jeg også forandre meg som person. Jeg endret altså da på de negative skjemaene jeg har i personligheten min, og jobber heller med å fokusere på de positive.

Jeg tenkte nå å snakke litt om mål og målsetting. Jeg har nevnt det så vidt tidligere, men nå skal jeg jo vise dere hvordan vi jobbet i behandling. Mål er så utrolig viktig å ha i livet, men selvfølgelig ikke ha for store og urealistiske mål. Det er også viktig å ha delmål på veien.

Du vet at du bruker ferdigheten “Målsetting” når:

  • Du engasjerer deg for å endre atferden din.
  • Du ser på det å gjøre feil eller “glipper” som noe du lærer av.
  • Du belønner deg selv for hvert steg som bringer deg nærmere målet.
  • Du kan slippe taket i urealistiske forventninger.
  • Du nærmer deg god helse og glede.

“Et godt mål er som en tøff treningsøkt – Du må strekke deg litt”. Av Mary Kay Ash.

Målsetting er en måte å organisere seg på og bevege seg i den retningen du selv vil. Denne ferdigheten hjelper deg da med å fullføre oppgaver som er viktige for deg. Det å ha en sårbarhet som med lidelsene mine men som også alle kan ha, kan gjøre det vanskelig å sette seg mål eller å holde kursen mot mål. En del kan føle seg og bli motløse eller tenke at tiden går og du ikke klarer å gjennomføre det du har drømt om.

I behandlingen skulle vi gå gjennom seks steg for å lære målsetting. Disse stegene kan dere alle lære dere og bruke i hverdagen. Alle mennesker har mål en eller flere ganger i løpet av livet, noen klarer å nå de målene som er satt og noen ikke. Det er derfor viktig å ikke gi opp når målene ikke blir nådd like bra som du hadde forventet deg. De seks stegene er:

  1. Identifiser et problemområde – Det er her vi kunne bruke skåren fra atferdstesten. Men det kan være hva som helst, så lenge du finner noe du vil endre på. Skriv ned de områdene du vil endre med deg selv eller i livet ditt.
  2. Velg et spesifikt mål – Beskriv målet så konkret som mulig. Hva vil du endre? Hva skal gjøres? For hvert mål skal du besvare følgende spørsmål:
    1. Er dette et positivt mål? Hvordan vil det være til hjelp å nå dette målet?
    2. Er dette målet realistisk og oppnåelig?
    3. Er det verdt å bruke tid og energi på dette?
    4. Hva må jeg gjøre for å nå dette målet? Hvilke handlinger må til?
    5. Noe som kan forhindre meg i å nå målet?
    6. Hvordan vet jeg når jeg har nådd målet?
  3. Del målet inn i mindre delmål – Her kan dere bruke brainstorming som jeg har skrevet litt om tidligere. Hvilke steg kan du gjøre for å nå målet? Hva skal til for å nå målet?
  4. Forestill deg å lykkes – Dette steget er også viktig å tenke på. Hva gjør jeg når jeg har nådd målet mitt? Hvor er jeg når målet er nådd? Hvem vil vite at jeg har nådd målet? Hva vil andre legge merke til når jeg har nådd målet?
  5. Unngå utsettelse – Det kan være viktig å ha ulike “triks” som kan hjelpe deg med å klare de ulike målene og delmålene du har satt deg. Du kan f.eks. skrive en avtale med deg selv, skrive positive utsagn og bekreftelser til deg selv, begynn i det små, lag deg små belønninger for hvert steg og mål, utfordre negative tanker (kjelemodellen), vær klar over “motbakker”, sett av tid til å slappe av og å ha det gøy og du kan faktisk si “nei” til handlinger som vil hindre deg i å nå målet ditt, hvis du ønsker det.
  6. Vurder fremgangen din, og juster målene etter hva du lærer underveis og etter behov – Gjennomgå fremgangen din og juster målene basert på eventuelle hindringer du har oppdaget. Lær av det som ikke gikk så bra eller ikke gikk som planlagt. Finn ut hva som fungerte og hva du eventuelt vil gjøre annerledes. Deretter gjentar du steg 1.

“Hindringer er de skrekkelige tingene du ser når du tar øynene dine bort fra målet”. Av Henry Ford.

Da har jeg fått skrevet litt i dag også. Jeg har funnet ut at jeg skal slutte å si når og hvor mange innlegg som skal publiseres i ukene framover, fordi jeg vet ikke hvor mange det blir. Det dere skal vite, er at jeg håper og tror at jeg skal få til å være her hvertfall en dag i uka. Jeg har mye å gjøre for tiden, så jeg må bare se an hvor mye det blir. Neste torsdag skal jeg og Vilde ut for å holde enda et foredrag (eller to da, fordi det er for to forskjellige klasser), som vi gjorde for noen uker siden. Jeg er så glad for at det jeg brenner for, endelig begynner å vises litt mer. Jeg lærer meg også nye ting hver dag, og må prøve å ta til meg alt det positive som kommer fra dere lesere og fra dere som følger meg på snapchatkontoene. Jeg har laget et bilde som dere kan bruke for å se hvor jeg snapper og hvor dere kan ta kontakt med meg. Det kommer under.

Jeg vil bare takke alle dere som leser på nettsiden min, dere betyr mye! Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer og meldinger jeg får fra dere. Neste gang skal jeg fortsette litt mer med målsetting og vise dere hva mitt mål i starten av behandlingen var. Dette målet holder jeg fortsatt på med, og gir ikke opp. Jeg skal selvfølgelig vise litt bilder fra hverdagen min også, og fortelle litt hverdagslige ting. Det som er viktig å forstå, er at alt jeg skriver bruker jeg i hverdagen og dette bør dere lære dere også. Dere må heller aldri glemme – hvis dere lurer på noe, spør! Jeg er her for en hyggelig samtale eller for å svare på spørsmål dere kan ha.

Har du noen mål i livet?

Gratulerer med dagen morfar, håper du får en kjempefin dag med god middag og kaker sammen med oss! Jeg er veldig glad i deg og er utrolig glad for at vi har et så nært forhold som vi har.  

  • Martine-Othelie Almaas

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no