Jeg kommer til å være syk for alltid

Kapittel 5 – Utfordre, del 2

STEPPS er varemerket for: Nancee Blum, Norm Bartels, Don St. John og Bruce Pfohl. Dette er andre utgaven av STEPPS-behandlingsmanualen. Jeg har fått tillatelse fra min behandler å dele litt stoff fra denne permen. Det er viktig at dere lesere forstår og vet at jeg (Martine-Othelie) ikke er en behandler og at alt jeg nevner av eksempler er mine eller fra permen. Det er ikke alt av skjema og tankefeller som finnes som er med i denne permen, og jeg vil framover ta fram alt av eksempler, skjema, tankefeller og utfordringer som er aktuelle for meg.

Du vet at du bruker ferdigheten utfordre når

  • Du klarer å skille mellom tanker og atferd.
  • Du blir mindre perfeksjonist.
  • Du setter hendelser og følelser i livet ditt i perspektiv.
  • Du blir mer selvstendig og sammenligner deg mindre med andre.
  • Du tillater deg selv og feile og lærer av dine feil.
  • Du utfordrer negative tanker og tankefeller.
  • Du kan være glad i deg selv og godta deg selv.
  • Du velger å se ting i nyanser av grått og ikke svart-hvit (enten eller).
  • Du godtar at livet ikke alltid er rettferdig.
  • Du ser hva som kan være positivt ved deg selv og livet, heller enn å dvele ved det negative.

I del 2, skulle vi rett og slett utfordre en del uttalelser som var skrevet ned. Når du har gått i så mange år uten behandling, var dette utrolig vanskelig. Det å skulle utfordre tanker, er noe av det vanskeligste jeg noen gang har gjort og det kommer det alltid til å være. Det å utfordre negativt tankemønster, er slitsomt, hardt og ikke minst veldig irriterende til tider. Selv om det kan være irriterende og virke mot sin hensikt der og da, vil det på lang sikt virke positivt og det vil også gjøre at du blir mer bevisst det – etter hvert. Under her kommer det en del av de uttalelsene jeg skulle utfordre i den første kategorien, den het “Myter om følelser”. Jeg tar her for meg de som var vanskelige og skumle å utfordre for meg og de som er aktuelle for meg der og da.

  1. Det er galt å føle seg sint.
    • Det er lov å være sint, men det er hva du velger å gjøre som respons på sinne som kan være nyttig eller unyttig.
  2. Det er galt å bekymre seg.
    • Det er menneskelig å bry seg. Da har jeg empati.
  3. Hvis jeg lar andre få vite hva jeg føler, blir jeg sårbar.
    • Det viser styrke å fortelle hvordan jeg har det. Da kan jeg få hjelp og støtte hele veien.
  4. Jeg kommer til å miste kontrollen når følelsene mine er intense.
    • Det er ikke sikkert jeg mister kontrollen, jeg må prøve å klare å roe meg ned før jeg mister kontrollen. Mister jeg kontrollen, så er det også greit. Reis deg opp og prøv på nytt neste gang.
  5. Følelser bare skjer.
    • Ja. Følelser er verken gode eller dårlige. De er ikke farlige.
  6. Det er enkelte følelser jeg ikke bør ha.
    • Alle følelser er lov. Det er lov å kjenne etter på følelsene og hva de forteller deg. Slipp det ut!
  7. Hvis jeg føler meg redd, betyr det at noe forferdelig kommer til å skje.
    • Dette er katastrofetenkning, det vil ikke nødvendigvis ende slik. Prøv å tenke positivt!
  8. Dersom andre ikke bifaller følelsene mine, burde jeg ikke føle det jeg føler.
    • Jeg kan føle det jeg føler uansett hva. Ingenting er feil.
  9. Hvis jeg føler at jeg er skyldig, må det bety at jeg er skyldig.
    • En følelse er en følelse, det betyr ikke at jeg er følelsen.
  10. Å ha kontroll betyr å ikke ha følelser.
    • Følelsene vil være der og de vil hjelpe meg med å ha kontroll etter hvert.
  11. Hvis jeg føler meg dårlig, betyr det at jeg er en dårlig person.
    • Dette er ikke tilfellet. Selv om jeg føler dette, betyr ikke dette at jeg er en dårlig person.
  12. Mine følelser er ikke viktige.
    • Alle sine følelser er viktige (til en viss grad).
  13. Jeg burde alltid føle meg glad.
    • Nei, hvis jeg ikke er glad, får jeg lov til det. Det ville vært slitsomt og alltid føle seg glad.

Etter disse utfordringene, måtte vi utfordre vanlige tankefeller og dysfunksjonelle tanker vi kunne ha. Det var da også satt opp en del eksempler på dette. Jeg tar de som var aktuelle for meg, og de var veldig vanskelige å utfordre, så noen vil vel være litt rare i svarene.

  1. Folk vil synes dårligere om meg hvis jeg gjør en feil.
    • Alle feiler. Jeg kan lære av mine feil.
  2. Å be om hjelp er et tegn på svakhet.
    • Alle trenger hjelp av og til. Jeg vil jo hjelpe andre når de ber om det, hvorfor skal ikke andre hjelpe meg da? Uansett, så er det ikke en svakhet å be om hjelp!
  3. Hvis jeg ikke gjør noe helt riktig, er det ingen vits å gjøre det i det hele tatt.
    • Jeg gjør så godt jeg kan, og det er bra nok!
  4. Hvis noen er uenige med meg, betyr det at han/hun ikke liker meg.
    • Det å være uenig eller å ha en diskusjon med noen, betyr ikke at personen ikke liker meg. Ikke tenk personliggjøring!
  5. Jeg er ingenting hvis personen jeg elsker ikke elsker meg.
    • Jeg er fortsatt meg selv! Alle kan ikke elske alle!
  6. Det er forferdelig når personer som betyr mye for meg ikke godtar meg.
    • Alle kan ikke like alle og det må man bare lære seg og godta!
  7. Hvis det ikke var for mine psykiske lidelser, ville alt vært i orden.
    • Alle vil alltid ha oppturer og nedturer i livet. Ingens liv er helt perfekt!
  8. Ingenting vil noensinne bli bra. Jeg kommer til å være syk for alltid.
    • Jeg kan lære meg å leve med det. Jeg må godta at jeg alltid vil være en følsom person og jeg vil alltid ha ADHD, men jeg kan få et bra liv uansett.
  9. Hvis jeg gjør en feil, betyr det at jeg er dum.
    • Jeg er ikke en dum person selv om jeg gjør feil innimellom. Jeg er ikke det jeg føler.
    • Hvis du/jeg er usikker på om det du/jeg føler, så spør noen da. Er jeg dum?

Så folkens – Utfordre tanker! Utfordre det negative tankemønsteret som kommer! Jeg vet det er vanskelig, men man må bare – hvis ikke kan du bare ha det så godt 😀 haha, neida. Men håper dere forstår hvor viktig dette er! Det er bare du selv som kan forandre deg, det er ingen andre. Du kan få hjelp og støtte i både samtaler, medisiner og innleggelser (hvis krise), men det er bare du som kan gjøre noe med dine problemer utenom dette. Jobb! Jobb! Jobb! – Det er beste rådet jeg kan gi ut fra alle de årene jeg har slitt psykisk. Ja, jeg har vært forbanna på behandlere, gitt opp litt på veien og jeg har bare prøvd å jobbe mot systemet en del også, men det er bare jeg som har kunnet fikse meg selv. Jeg har fått medisiner på veien, noen har fungert og noen ikke, men det viktigste for meg er at jeg har lært å utfordre. Jeg utfordrer alt, tanker og meg selv generelt.

 

Det har allerede rukket å bli torsdag, jeg tenkte jeg skulle skrive her i går, men jeg snappet + at jeg leste mye i går, så var veldig sliten. På mandag fikk jeg tilbake eksamen min i markedsføring og ledelse 2 og jeg ble helt i sjokk da læreren ringte. Hun kunne fortelle meg at jeg hadde fått toppkarakter, altså 6. Jeg trodde virkelig ikke at dette var sant, noe jeg fortsatt sliter litt med å stole på. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle klare å få en 6er på vitnemålet mitt noen gang. Det at jeg (en person med både ADHD og BPF) skulle klare dette. Dette gjorde at jeg klarte å snu den dårlige perioden litt, så jeg lever litt på dette nå. Jeg har jobbet masse med fagene denne uken, vært på Psyktærlig sin snap på tirsdag og psykmagasinet sin i går.

Jeg har også drevet å planlagt litt med foredrag osv. Det som er viktig for meg nå, er å ikke ta på meg for mye. Jeg må finne en balanse som jeg kan leve med, med tanke på maten, fagene, det sosiale (venner, familie og bekjente), hvile, fysisk aktivitet, være en så god kjæreste jeg klarer og å passe på at Hera får det hun trenger av meg. Derfor blir det litt mindre skriving her inne også.

Jeg har nettopp snakket med læreren jeg hadde på barne- og ungdomsskolen, om at jeg og Vilde (styrelederen i MHU) skal komme til hennes to 10.klasser å snakke om psykisk helse. Vi skal ha en dag sammen, også skal jeg tilbake uken etter for å ha to foredrag alene. Dette er noe jeg virkelig ser fram til og tror kan bli skikkelig bra! Jeg brenner så for dette med psykisk helse, så dette er noe som jeg vil ha som en slags “hobby”. Jeg har funnet ut at det er dette jeg vil holde på med, ved siden av min kommende utdannelse og jobb.

Neste uke skal jeg ta opp temaet “Aktiv fokusendring/avledning” og dette ser jeg fram til. Det er viktig å ha ulike hjelpemidler på veien, slik at ting ikke blir like tungt. Det er viktig og ha aktiviteter som holder deg oppe.

I helgen skal vi på hytta til Christian igjen, men før vi drar i morgen skal jeg, mamma, Trond, Christian, mimmi og morfar dra ut å feire eksamenskarakteren min + feiring av mamma (hun har bursdag på søndag). Mamma skal også ha en feiring med hele familien, men vi tenkte å slå det litt sammen nå fordi jeg fikk 6 på eksamen, hihi. Kommer faktisk ikke over det. Det er helt sykt å tenke på. Endelig kan jeg også få til noe. Etter alle de årene jeg har følt meg mislykka, skal jeg endelig få det til litt jeg også. Det må jeg ta vare på!

Og sist men ikke minst, jeg vil ikke være syk for alltid – jeg er ikke syk!

  • Martine-Othelie Almaas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no